Nejlevnější marketing „Rozděluj a panuj“​

Marketing a reklama stále dražší

marketing rozdeluj a panujMarketing a reklama se v posledních letech stávají neuvěřitelně drahé. Marketingové cíle a strategie se musí přispůsobit, aby firmy dokázaly držet ROI (návratnost investice) kladné. Už dávno jsou pryč časy, kdy klíčové slovo pro produkt za 100kč stálo 0,1kč. Dnes za takové kliknutí zaplatíte 20 kč a najednou musíte vymýšlet nové a nové strategie, aby celkové ROI bylo pozitivní.

Emotivní nálady ve společnosti

Záměrně se v tomto článku zdržím jakéhokoliv hodnocení. Budeme jen konstatovat, že některé věci se zkrátka dějí. Současná společnost žije tématy jako imigrace, rasizmus, krajná levice a pravice, vlastenectví a podobně. Tato kontroverzní témata mají jeden důležitý důsledek – vyvolávají vášně. Spoustu.

Lidé diskutují, hadájí se, nadávají si. A to všechno produkuje další a další diskuze a hádky. V mnohých případech bohužel úroveň v diskuzních vláken nachází nové dno.

Co je na těchto diskuzích zajímavé? Že není potřeba je platit a mají obrovský dosah. V krajním případě stačí pár falošných účtu a diskuze přiživovat.

Jak využít náladu ve společnosti?

Pro marketéry, kteří vědí, jak drahý mediální prostor je, se otvírají nové možnosti. Využít diskuzní vlny pro komerční účel.

Jaký marketing je nejlevnější?

.. no přece ten, který za vás dělá někdo jiný a zadarmo!

A přesně svědky této strategie se často stáváme. Ať už jde o úmysl, nebo určitý „pokus“, nebo jen neplánovaný výsledek. Uvedeme si dva příklady, kdy využití společenské nálady poskytlo účastníkům obrovský mediální prostor.

Donald Trump a jeho politická kampaň

Asi každý z nás do určité míry zaznamenal volební kampaň Donalda Trumpa. Byla postavena na spoustě kontroverzí. Ať už jde o plot na hranici s Mexikem, vyhoštění muslimů, obviňovaní Číny a imigrantů z ekonomické situace ve Státech.

Donald Trump a jeho marketingový tým pochopili, že není možné oslovit všechny a vyhovět všem. Snažit se o to, znamená politickou sebevraždu a volební neúspěch. Bylo tedy důležité vybrat témata, která obsadí co nejvíc mediálního prostoru, vyvolají vášně a především – budou se sdílet samy.

Donald Trump naplno využil marketingový princip rozděluj a panuj. Získal spoustu příznivců a zastánců, kteří za něj a jeho myšlenky bojovali na mediálních platformách. Promo články v novinách a televizi stojí tisíce dolarů. Spot ve zprávách, článek o aférách a kontroverzích, které lidé chtějí číst jsou zdarma!

Výsledek této marketingové strategie známe všichni. Donald Trump je novým americkým prezidentem přes všechny skeptické odhady v počátku jeho kampaně a v situaci, kdy s ním nechtěli spolupracovat ani republikáni ani demokrati. Jako marketingový výsledek je to bezpochyby obrovský úspěch i s ohledem na výrazně nižší rozpočet než měli jeho rivalové.

Ortel vs. Radek Banga

I v případě, že hudební scéna a Slavík jde mimo vás, tato aféra rozhodně stojí za pozornost. Na Českém Slavíku 2016 se odehrála zajímavá věc. Mezi oceněnými kapelami byla skupina Ortel, kterou někteří obviňují z podpory nacizmu. Členové skupiny měli na oblečení znak lebky a to pobouřilo Radka Bangu natolik, že začal pískat a ze sálu odešel. Radek Banga je člen skupiny Gypsy.cz.

Ať už sympatizujete s Ortelem, nebo ne, povšimněme si opět marketingový výsledek pro oba zúčasněné. Já osobně jsem o panu Bangovi předtím nikdy nešlyšel a Ortel jsem znal jen podle názvu. Tento typ hudby neposlouchám, takže tyto dvě kapely jsou mimo můj zájem.

Po odchodu pana Bangu ze Slavíka se strhla obrovská diskuze na sociálních sítích. Někteří Bangovi nadávali, někteří ho zastávali. Jiní kritizovali rasizmus, další se obhajovali, že o rasizmus nejde. A další skupina se zas zastávala Ortelu, že nejsou fašisti, ale vlastenci.

Tato aféra dostala obrovský prostor v médiích. Na všech velkých portálech bylo několik článků o incidentu. Radek Banga dostal mediální prostor, který by jinak musel draze platit. Najednou zná jeho jméno spousta lidí, kteří o něm nikdy předtím neslyšela.

Jaký je výsledek pro zúčasněné? Tyto aféry vzbuzují emoce a zájem.Velmi rád bych viděl statistiku návštěv na stránkách aktérů. Věřím, že obě strany zaznamenali obrovský nárust návštěvníků. Já sám jsem šel na stránky Ortelu podívat se na jejich, tolik kritizované, texty.

Závěrem

Hodnocení, zda uvedené taktiky jsou dobré nebo špatné nechám na Vás a budu rád za komentáře. V každém případě fungují a zřejmě dlouhou dobu i fungovat budou.

Edit: z dnešního dne, podobný scénář. Člověk tmavé pleti v reklamě a virál už jede sám: http://ekonomika.idnes.cz/model-tmave-pleti-vyvolal-na-slovensku-rasisticke-komentare-p5b-/eko_euro.aspx?c=A170207_161006_eko_euro_rts